2010-12-13

Jag är i Tranås

Jag ska göra som syrran. Gör små checkpoint i min färd på väg till Paris.
Idag är jag i Tranås. Tranås som är känt för att Lennart Hyland kommer därifrån. Fritiof Nilsson Piraten jobbade där som advokat.
Centralgatan i Tranås heter Storgatan och löper rakt genom staden. Den är en av Sveriges bredaste gator.
Utelivet i Tranås lever mycket på Babar, en mysig pub/nattklubb som ofta lockar med livemusik.
Detta var tills innan helgen. Idag är Tranås känt för något helt annat. Terroristen från Tranås.
Stackars Tranås. Det verkar som en trevligt liten stad. En sommarstad. Nu kommer den alltid förknippas med mannen som dog mitt i julhandeln och skrev in sig i historieböckerna som Sveriges första självmordsbombare.

2 kommentarer:

Bina sa...

Men kom han inte från England?! Eller är jag helt ute och cyklar?

Z sa...

Han kommer från Bagdad till tanås när han är runt 10 år. Växer upp i Tranås tills han är typ 18 år och och sedan bor han mestadels i England. Så visst han är ingen urtranåsare....