2010-12-13

Inte okej Aftonbladet

Seriöst. Igår slog jag upp Aftonbladet. Hela tidningen handlade om bomben i stan i lördags. Så långt okej. Men när jag bläddrade upp tidningen möts jag av en bild på en man som ligger död på marken. Han har blod omkring sig som spridit sig i snön. Magen är pixlad. Ansiktet suddat. Annars ser man allt. Jag tycker det är ett sånt jävla övertramp. Varför publicera denna äckliga jävla bild? Jag har sett andra bilder från andra håll som ändå berättat samma sak. I lördags kväll visste de inte vem han var. Vilka anhöriga han hade. Om han hade barn. De där bilderna kommer finnas kvar i evigheters evigheter. Han har väl en mamma och pappa som också kunde se sin son liggande där död och slafsig på en vintergata i Stockholm. Om det hade varit min son hade jag iallafall inte velat se min son på en sådan bild oavsett vad han gjort. Så osmakligt gjort. Jag hoppas de blir anmälda. Så att diskussion startar om bildetik.
Jag var tvungen att få ur mig det. Så. Gjort.

Inga kommentarer: