2009-06-10

MUSLIMER ÄR INTE KLADDIGA

Idag när vi gick på bussen på väg hem från Tallinresan körde en sikh bussen. Inti undrade varför han hade en turban. Jag förklarade och sedan undrade Inti varför grannbarnens mamma också har ngt på huvudet.

Jag: Jo, det är för att de kommer från ett annat land, Turkiet, och där har de så. Det är för att de är muslimer. Det är en annan religion än våran Gud som de flesta tror på i Sverige. Och då har kvinnor sådant på huvudet.
Inti: Muslim... Är dom kladdiga??

Och då fick jag förklara att muslimer inte är kladdiga och att det inte var muslim på våran dörr för ngn månad sedan. Något jag borde gjort då insåg jag. För tydligen sätter sig saker hemskt fast i små barns huvud.

1 kommentar:

Speja sa...

Ja nog får man akta sig för vad man säger alltid. Det kommer alltid tillbaks...på ena eller andra sättet;)