2009-04-08

Grindöppnaren

Inti kan öppna en av förskolans grindar. Denna vecka har han öppnat den 3 gånger. En gång har han och en till sprungit ut från gården. Personalen berättar detta varje gång det händer för oss och förväntar sig att vi ska säga till Inti. Vilket vi också gör. Det ÄR dumt att han öppnar grinden, jättedumt. MEN samtidigt känner jag att om förskolan hade grindar som inte en femåring kan öppna skulle han inte få bannor av personalen och oss heller.... Vad tycker ni? Jag lutar allt mer åt att det ändå är deras ansvar att fixa en grind som inte barnen kan öppna.... Rösta gärna i omröstningen upp till höger i bloggen eller skriva vad ni tycker i kommentarerna så får jag se om jag är helt fel ute...

2 kommentarer:

Bina sa...

Det är väl rimligt att en femåring kan öppna en grind och lika rimligt att både föräldrar och pedagoger delar på ansvaret att få barnet att inte öppna den när det inte ska (om det nu blir ett problem), men det är ju pedagogerna som får finna sig i att ta de faktiska konsekvenserna eftersom ju de är där när det händer - de kan ju inte ringa upp dig och säga "säg till honom" liksom...

På lillens förskola har de ingen grind, inte ens staket runt hela tomtgränsen och det är inget problem - inga barn rymmer, de vet att de inte får gå utanför tomtgränsen ändå (och pedagogerna kan iaf inte tacka mig för att lillen vet detta, det har de fixat själva). Däremot har de nu fått hänga upp ett lite snöre för att FÖRÄLDRARNA inte kunde respektera när pedagogerna återigen bad föräldrarna att inte köra upp bilarna på deras uppfart - konstigt och pinsamt!

Johanna sa...

Jag tänker så här: När Inti är på förskolan är det pedagogernas ansvar, de ansvarar för hans trygghet och säkerhet. OM det är så att förskolan har en grind som barnen kan öppna bör personalen ha barnen och grinden under uppsikt hela tiden. Personalen ansvarar för barnens säkerhet, den biten kan inte du som förälder ta ansvar för när du sitter på ditt jobb! Visst ska ni prata med Inti, men ansvaret vilar faktiskt på personalen.

Kanske är jag något hård, men av det du beskrivit förut om Intis förskolan så tycker jag att personalen vill lägga över lite väl mycket på er föräldrar. Visst har föräldrar ett ansvar, men pedagogerna måste ju ta ansvar för det som händer på förskolan!