2009-04-08

Annika Östberg

Jag lyssnade på det eminenta programet P1 Morgon imorse. Där snackade de mycket om morgonens största nyhet att Annika Östberg faktiskt blivit utlämnad till Sverige och nu sitter på Hinsenberg. I P1 hade de en mycket intressant diskussion om den bild medie-Sverige gett av Annika Östberg. Journalisten Stefan Wahlberg menar att det är en jätte förljugen bild vi fått av Annika Östberg. Och jag är benägen att hålla med efter att ha lyssnat på P1. Jag fick reda på mycket jag inte vetat innan.

–Annika Östberg är faktiskt dömd för mord av två personer, inte medhjälp. I domen står det att hennes pojkvän varit hennes marionett vid dubbelmorden 1981, varav en av offren var en polisman. (Paralleller till Malexanderskjutningen kan dras och görs av bla Leif GW.)
–Hon har inte varit offer för sin pojkvän/omständigheterna som jag trott innan. Däremot har hon varit offer för drogerna.
–Hon har inte bott i Sverige sedan hon var 10 år.
–Hon har dödat en människa innan dubbelmorden 1981. En man dödades i hennes lägenhet som hon erkände och dömdes för dråp.

Jag har fått uppfattningen att det har varit konstigt att hon har fått sitta så länge i fängelse eftersom hon i stort sett inte gjort något mer än råkade hamna i fel situation. Så är inte fallet alltså.
Hon har dock suttit av 28 år i amerikanskt fängelse och vad vet jag kanske har hon suttit nog. I allafall kanske det känns skönare för henne att få sitta i Sverige. Men inte kan det vara lätt att komma tillbaka till ett land som man inte varit i på över 40 år, men som man kanske har barndomsbilder av. Förskönande sådana.... Kommer hon att friges helt tror ni? Kommer hon då att klara ett liv utanför fängelset i ett helt nytt land? Jag hoppas att hennes mamma mår bra av att kunna få träffa henne i allafall. Annika Östbergs liv verkar inte varit enkelt. Hon verkar haft det svårt med prostitution, droger, langning och blivit mer eller mindre övergiven av sin mamma. Kan man verkligen fungera efter det och dessutom 28 år i fängelse?

Och vad gör Sverige för att få hem alla andra 121 medborgare som sitter i fängelse utomlands?

1 kommentar:

Bina sa...

Jag lyckas inte ladda ned det eminenta programmet i en mp3-spelare, bara lyssna direkt på webben?! Vad gör jag för fel?