2008-10-31

Att byta däck eller inte

När vi skjutsade ner barnen till de Östgötska skogarna snöade det. Vi hade sommardäck. Jag hade tjatat hela veckan på mannen att han skulle byta till vinterdäck. Han bad mig sluta tjata. Resultatet? Vi körde typ 40 km på skogsvägen till den lilla byn. Men vi slapp iallafall att köra i diket eller så.
I bilen.
Mannen: Varför sa du nej när jag frågade om jag skulle byta vinterdäck innan vi åkte?
Jag: Jag vet inte, men det var jävligt dumt.
Mannen: Ja!
Jag: Men å andra sidan så tjatatde jag ju alla andra dagar denna veckan om att vi skulle det. men du sa åt mig att sluta.
Mannen: Ja men du sa nej nu när det behövdes.
Jag: Ja men det är mitt fel att vii inte bytte däck! Fast jag tjatade hela veckan.
Mannen: Så det är mitt fel???
Jag: Fel och fel. Vi kör här i rena julvädret med sommardäck....

Sedan körde vi vidare i snöstormen och drivisen i tystnad. Det enda som hördes var mina "Oh" när jag trodde vi skulle köra ner i diket och dö.

3 kommentarer:

Nina sa...

Jag känner igen det där så himla väl. Vet du att förra året åkte jag bara till ett däckställe och betalade 250 spänn för att det tog dem fem min att sätta på dem. Dyrt, men det var det värt. för då slapp jag tjata. Hoppas ni kom fram ordentligt.

Bina sa...

Betala bort det! Så gott att slippa bry sig!

En helt vanlig man sa...

Själv kom jag just på att jag inte har några "pigg-hjul" att slänga på. Så nu ska man fram med plånboken och handla!