2012-09-12

Jag och min mage

Förra veckan var jag hos min läkare för jag har ju (fortfarande) magkatarr ganska ofta och kraftigt. Jag fick lite tips på hur jag skulle leva och vad jag skulle äta för att inte göra min mage för förbannad. 
Mat att undvika:
Stekt mat
Varm mat
Kall mat
Paprika
Friterad mat
Lök
Vitt bröd
Pasta
Kött som är rött
Apelsinjuice
Stark mat
Vitt vin
Äpple
Citrusfrukter

Mat jag kan äta:
Kokt mat
Banan
Ljummen mat
Kyckling
Tomater


Jag skulle tänka bebismat. Ger man för varm mat till bebisar? Nej. Ger man iskall mat till bebisar? Nej. Ger man chili till bebisar? Nej.... Ni fattar. Om man la maten på magen skulle det kännas bra. I temperatur alltså. De andra råden var att sova 1/3, jobba 1/3 och har fritid 1/3 av min dag. Då mår kroppen bäst. Och på den 1/3 fritid gäller det att inte stressa utan fördela träning/familj/ego/intressen på ett bra sätt. Måste lägga mig samma tid varje kväll, äta regelbundet. Frukost, mellanmål, lunch, mellanmål och middag.  REGELBUNDET! Att sitta ner  och tugga maten i lugn och ro när jag äter. Yeah rigth. Det är väldigt få måltider jag sitter på arslet under hela måltiden. Men jag försöker. Förutom ibland. När jag käkar en Pad Thai...(Chili, för varm, lök, nudlar, paprika...)
 
 

Inga kommentarer: