2012-01-16

Inte okej

Inti var hos en kompis igår. När jag kom och hämtade 3 timmar senare och frågade om det hade gått bra svarade mamman:
-Jag tror det. De har bara varit uppe hela tiden. Och spelat tror jag.

När sedan Inti ramlar nerför tarppen och knappt hinner dra in luft för alla ord som kommer forsande bekräftar det mammans tes. De har spelat tv-spel hela tiden.
Inti: mammamamma, vetdu? Jag har spelat ett bilspel där man mördade folk! Jag skar halsen av en snubbe så blodet skvätte!

Ja. Och sedan fortsatte han helt upphetsat berätta vad han mer gjort. Gissa om jag blev glad? Nope! Det finns ingen chans i helvetet att han skulle få spela sådana spel hemma. Eller ens få titta på när ngn annan spelar. Han är 7 år! Sju! Vilka föräldrar tillåter sina 7åringar att spela sådana spel? Uppenbarligen finns det sådana. Är jag för känslig tycker ni? Jag vet inte men jag tycker det är helt fel. Mamman såg uppenbarligen generad ut och skämdes. Men ursäktade det med att kompisen hade en storebror som spelar sådana spel och att det är svårt att hålla isär det från småsyskon. Men att inte på tre timmar gå upp och kolla vad killarna spelar? Alltså är inte det lite konstigt? Jag vet inte om jag kommer vilja att Inti leker mer hemma hos den där kompisen. Han är välkommen till oss, men inti får nog inte gå hem till dem ngt mer. Inte på ett bra tag iaf. Jag sa till mamman att Inti inte får spela sådana spel hemma, men att jag såklart inte kan bestämma reglerna hemma hos hans kompisar. Men jag gjorde det klart att jag inte gillar sådana spel och att det inte spelas hemma hos oss. Jag blev helt iskall inombords och matt resten av kvällen. Det finns folk till allt....

5 kommentarer:

Sus sa...

Hjärtat har ett sånt spel och jag HATAR det! Han undviker att spela det då jag är hemma för han vet att jag blir på dåligt humör.

Nu är han 37 år...Hade han varit 7 år hade jag stampat sönder det.

Anonym sa...

Jag känner igen mig! Och min son är 10 år, men det spelar ingen roll. Han kan iaf inte förstå och bearbeta det han ser och gör, särskilt inte utan att nån vuxen delar det med honom. Vi hade samma problem tidigare, men det löste sig snabbt, eftersom han själv märkte att han inte mådde bra av det. Nu leker, LEKER, de hemma hos oss istället. Jag hejar på dig! Du har rätt!

Bina sa...

Men hallå eller?! Så gör man väl inte?! Oavsett om de leker på rummet eller kollar tv eller surfar eller spelar tv-spel så kollar man väl till kids i den åldern några gånger varje timme?! OMG! Förstår att du inte vill skicka fina Inti dit på ett tag!

Anonym sa...

Har precis varit med om detsamma. Fast det var vi som fick på nöten lite. Visade sig att Linus pratade rätt mycket om något liknande spel med sina kompisar. Återberättade vad som hade hänt. Tydligen så detaljerat att en annan pojke gått hem och pratat om detta. Blev då kontaktad av den mamman som frågade om jag tappat kontrollen helt mer eller mindre. Stod som ett frågetecken och fattade inte något. Blev urarg på sonen då det såklart kröp fram att de spelade detta spel hemma hos en tredje kille som nästan alltid är ensam hemma visade det sig. Happ, slut på friden. Ska de lekas med den killen leks det hemma hos oss nu. Basta!/A

Anonym sa...

Ska sen även tillägga att sonen med bestämdhet meddelade att alla mardrömmar han nu för tiden har beror på Michael Jacksons video till Thriller och inte något annat. Aa men precis liksom... /A