2011-12-16

Hej Försäkringskassan

När jag var liten började min mamma och pappa spara pengar åt mig. Först på en bankbok. Sedan i fonder. När jag var 18 hade de växt ganska mycket och var en hyfsad summa. Ordentlig och jävligt ekonomisk(för att inte säga snål)lät jag dem vara och sedan har jag fortsatt spara lite från och till i dem. Mest från faktiskt på senare år. Men de har ändå vuxit. Trots dåliga tider. Men nu för att försäkringskassan visat sig överensstämma med varenda en av mina fördomar vad gäller deras ickebefinliga snabbhet vad gäller administrativa saker måste jag röra dessa pengar. Jag vet inte när jag hade tänk använda lite av dem, men jag antar att det var vid sådan här situationer. Jag/vi hade nog klarat oss utan dem, men julen hade känts så tråkig. På två månader har försäkringskassan i kombination med min läkare inte lyckats få in alla papper de behöver. Första månaden fick jag ut normal lön, vilket gör att jag nu är skyldig mitt jobb en jävla massa tusingar. Andra månaden fick jag ut 1/4 av min lön vilket också funkade. Nu kommer jag få ut 0 kronor. Inget från jobbet och inget från försäkringskassan. Vilket är jobbigt vilken månad som helst. Men innan jul. Hallå. Men jag vet jag har tur. Jag har reserver när allt inte bara tuffar på. Jag tänker på alla stackare som inte hade snälla föräldrar som satte in pengar när de var små. Och som måste ha med försäkringskassan att göra. Jag kan knappast andas för deras skull. Som om det skulle skynda på en resa mot friskhet. Nä. Tvärtom. Fy fan för försäkringskassan. Och jag vet syrran, det är fint med föräldrapenning, ingen i världen har sådant bra system ochhejochhå. Men nu gäller det inte det. I det här fallet, när det gäller sjukpenning suger försäkringskassan fett.

3 kommentarer:

Bina sa...

Men då är kan man vara berättigad till socialbidrag, kanske med återbetalningsskyldighet eftersom det ju är så att man är berättigad till en ersättning för perioden redan, men det inte har kommit igång. Fiffigt va! Hurra för socialtjänsten! Fast inte om man är sambo/gift och har en partner som har en såpass bra lön att man kommer upp i norm för makar är ju försörjningsskyldiga för varandra. Men annars.

Anonym sa...

Precis det som du skriver har hänt en kollega. Som är singel. Och har hus. Hon är jättesjuk i vad som kanske är Parkinson och denna månad har hon bara det hon lyckats ha kvar från förr - 500 kr. Räkningarna hon ska betala är på 14500 kr. Hon fick reda på detta igår och jag kan säga att jag höll på att börja gråta när jag insåg hur det var fatt. Jag har inte en krona att låna ut heller. Jag får också andnöd. Tänkte på det där med socialen, men jag tror det sitter långt inne. Fast det är onekligen bra om det fungerar så som du skriver Bina. /A

Bina sa...

Ja, det är klart att det sitter långt inne, det gör det för alla. Och så ska det vara, för försörjningsstöd är man bara berättigad till när alla andra resurser är uttömda; man får inte ha en spänn sparat ngnstans, de ska användas i första hand. Har du lånat pengar från någon så räknas det som en inkomst. Sedan ser det olika ut från kommun till kommun och från fall till fall vilka bedömningar som görs kring bil, hus/bostadsrätt och andra realiserbara tillgångar.

Sedan Alliansen tog över har försörjningsstödet ökat, men det är ju oschysst och säga att det bara beror på dem eftersom vi ju befinner oss i en global lågkonjunktur, men vår uppfattning är att Alliansen helt klart bidragit till att fler kommuninvånare i Lilla Staden ansöker om försörjningsstöd.

Sedan Alliansen tog över har Försäkringskassan också minskat sina kontor och sin personal på ett sådant sätt att det vore larvigt att tro att det inte får konsekvenser för handläggningstiden och att det i slutändan drabbar enskilda på ett grymt sätt, både dem som arbetar på Försäkringskassan och dem som vill ha stöd därifrån.