2011-11-29

Killeksak eller tjejleksak?

Det här med killochtjej leksaker. Det finns inga sådana tycker jag. Det finns leksaker som är mer eller mindre kul att leka med oavsett om man är tjej eller kille. Jag har aldrig lekt med dockor. Jag älskade lego, bilar och att hamra. Dockor var inte min grej. Jag hade en tvättmaskin jag älskade. Det gick att tvätta i den på riktigt. Den var rolig. Om det nu är en "tjejgrej".
Keiru ska på kalas på fredag. Jag undrade vad hans polare önskade sig i femårspresent. Kompisen har varje dag olika klänningar, bratz, prinsess, sjöjungfruklänningar. Det är alltid något nytt rosa puffigt när hon kommer och säger hej. Så jag frågade. Inga killeksaker säger Keiru då.Vad är det då frågar jag?
Det är som när du sa till henne förut att hon hade en cool klänning på sig. Den är inte cool, den är fin, säger Keiru(bara för att den lilla tejejen sa till mig väldigt tydligt när jag sa det att den minsann INTE var cool, den var fiiiiiiiiiiiiiiiin). Så då är det inte grejerna som är killiga eller tjejiga säger jag utan hur man pratar om sakerna? Grejen är bara en grej. Men om den är cool är det en killeksak och om den är fin så är det en tjejleksak? Keiru jakar i svaret. Så alltså finns det inga killeksaker, bara leksaker som antingen är coola eller fina. Och det är det som avgör om det är en tjejellerkillgrej.
Otroligt vad mycket intressanta saker de lär sig på dagis. Just nu går det dessutom en reklam på radion där de pratar om att en affär har en avdelning med tuffa häftiga utklädningskläder för killarna men även rosa, fina och romantiska utklädningskläder för tjejer. De säger så. Höll på att köra i diket när jag hörde reklamen. Får de verkligen säga så???

Inga kommentarer: