2010-02-02

Olof Palme

Ingvar Carlsson är gäst hos Lotta Bromé i P4 Extra. De sände upp ekot från när Olof Palme blev skjuten. Fast det är nästan 24 år sedan får jag tårar i ögonen. Otroligt. Ibland känns det verkligen som om det var en brytpunkt. Sverige före och efter liksom. Jag var bara 11 år då. Ändå kommer jag ihåg den dagen så väl. Jag tycker fortfarande det är hemskt att det hände. Undras om Sverige sett annorlunda ut i dag om han inte hade skjutits? Om klyftorna varit lika stora som idag mellan klasserna. Om utanförskapet hade varit lika massivt. Om vi hade misslyckats med integrationen som vi har gjort. Det får man aldrig veta. Men man kan undra.

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag var i Österrike och levde loppan då det hände. Jag var 15 år och brydde mig inte så mycket just då. Jag minns dock dagen då Anna Lindh gick samma öde till mötes. Kanske jag inte förstod förrän den dagen att Sverige förvandlades den där dagen på Sveavägen. Jag går aldrif förbi den gatustenen utan att stanna till.
//Sus