2010-02-19

De två bästa just nu

Ibland så träffar mig vissa låtar mer än andra. Riktigt sätter sig hos mig. Just nu är det två låtar som jag blir så berörd till. Den ena, och det är den som berör mig mest, är "I den stora sorgens famn" med Freddie Wadling och Helens Sjöholm. Så skör, så stillsam, så vacker, så melankolisk. Jag får tårar i ögonen så fort Freddie börjar sjunga. Texten är så enormt fin och stor och enkel.
Den andra låten jag gillar nu är "Hero of war" med punkbandet Rise Against. Den också så hemskt sorglig. När jag lyssnat klart så känner jag att jag vill stå på barrikaderna och proklamera ut att det finns INGET gott med krig!
Så fredagens musiktips är dessa två. Den ena blir man gråtmild till och den andra peppad till!

1 kommentar:

Bina sa...

Gärdestad är ju så bra. Så många underbara låtar! Och Helenes röst - underbar. Och visst är det lite coolt att vi fick höra Wadling sjunga Värmlandsvisan lajv på det där bröllopet för flera år sedan! Jag känsliga människa klarar ju aldrig att lyssna på vissa låtar utan att gråta - det här är en av dem...