2009-04-07

Påskekrim


Via Fröken Johanna hittade jag Lyran och hennes Tematrio som hade detta på sin blogg:

Vilka är dina tre favoritdeckare? Presentera bok, författare eller romanfigur.

1) Arne Dahl och hans A-grupp är min absoluta favorit! Jag slukade de första tio böckerna på 6 veckor en senhöst för något år sedan. Otroligt bra story och välskrivet och lusten att få vetskap om vad som händer de olika bifigurerna samt huvudpersonen Paul Hjelm kan närmast beskriva som manisk. Om du missat dessa böcker så hurra för dig! Då har du verkligen något att se fram mot. Själv sörjer jag över att ha läst alla elva redan....

2) En kanske ganska okänd författare hamnar på min andra plats. Yrsa Sigurdardóttir med den ensamstående mamman Þóra Guðmundsdóttir som har två barn och är jurist. Dels är själva krimhistorierna mycket välberättade och spännande, men även här är det intressant att få veta mer om Þóra. Dessutom är det roligt att få det isländska landskapet beskrivet. Hon har hittills kommit ut med "bara" två böcker så jag väntar med spänning på den tredje!

3) Harry Bosch(eller Hieronymus Bosch som han egentligen heter)hamnar som en stark trea på min lista. Jag gillar den deprimerade sagrade Harry. Hans nedstämdhet med skicklighet som kriminalare får böckerna att osa av en slags gråsvart tillvaro som jag lätt kan se framför mig. Den sista på svenska utgivna boken "Räven" gillade jag jättemycket och väntar på att de två senaste snart ska bli översatta till svenska. Författare? Michael Connelly.

4 kommentarer:

Kikis andningshål sa...

Håller helt med dig om Harry Bosch. Han är en personlig favorit.

Men då har jag nåt att se fram emot. Har inte läst ngt av Arne Dahl- Har du första boken att låna kanske??!!

Lyrans Noblesser sa...

Yrsa Sigurdardóttir verkar intressant :-)

Lilla O sa...

Borde ge Arne Dahl en chans till. Läste en bok som var sådär, men jag har en till i bokhyllan som kanske får bli min påskdeckare!

Tesstamente sa...

Ok, då ska jag ge lilla Arne en chans- har alltid hoppat över honom:-)

Imorgon kör jag en tävling för att fira 3 månader av Tesstamentet och för att tacka för alla goa kommentarer och visat intresse. Hoppas du deltar:-)