2009-04-30

PANDEMI HYSTERI


Hmmm... Jag är lite skeptisk till denna upphaussning av "Den nya influensan". Den är säkert farlig och otäck på alla sätt. Folk har ju bevisligen dött. Men hur många? Ska vi verkligen tala om pandemi? Socialstyrelsen har definierat pandemi enligt följande: "En pandemi är när en infektionssjukdom sprids över stora delar av världen och drabbar en stor andel av befolkningen i varje land." Ska verkligen SR ha ett helt program med telefonväkteri om influensan???? Är inte det att bara öka på människors rädsla för en sak som inte är så trolig kommer döda speciellt många av oss? Uppgifter som att "Tamiflu och handedesifektionen är snart slut på de apoteken vi ringde till", sprids via SR...? Ska de verkligen göra de? Nej, jag tycker inte det känns bra... Jag brukar gilla Lotta Bromé, men nu tycker jag hon hetsar upp mer än lugnar ner. Och hon är inte ensam bland svenska media.

2 kommentarer:

Bina sa...

Om WHO säger pandemi tänker jag inte argumentera emot, däremot tänker jag inte gripas av panik. Sannolikheten att jag blir överkörd av en bil på väg till majbrasan känns större än att jag drabbas av djurinfluensan.

n sa...

110.000.000 människor det i mexico 180 har dött. I sverige med 9miljoner invånare dör varje år ca 2000 personer av vanlig infuensa.