2009-02-20

Tack min Man

Anna Larsson skriver i SVD, att det är dags att avskaffa Pappaloosern. Jag håller med och är HUR glad och tacksam som helst gentemot min Man att han tagit ut så mycket pappaledighet som han har. Med Inti var han hemma 8,5 månader jag var hemma 10 månader. Med Keiru var han hemma 6 månader och jag var hemma 10,5 månader. Jag vet att han tycker det varit jättejobbigt stundvis och slitigt. Men han har gjort det. Med båda barnen. Likaså delar vi alla vabbande. Jag är SÅ glad att han gör det och varit föräldraledig. För fakta är: Pappor som delar föräldraledigheten skiljer sig mer sällan. Pappor som delar får fler barn med samma kvinna. Pappor som delar förlorar inte lika lätt kontakten med sina barn. Pappor som delar får oftare delad vårdnad och varannan vecka vid skilsmässa. Allt enligt denna blogg.. Jag hoppas detta är sant för i så fall står jag, min Man och mina barn på en säkrare grund. Garantier finns aldrig, men det känns i allafall som ett stort steg i rätt riktning. Men tänk att det kommer ta 211 år(!!!!!!) innan vi helt delar föräldraledigheten om det sker i samma takt som nu. Skrämmande!

4 kommentarer:

Bina sa...

Och precis därför (pga 211 år) så tycker jag att vi ska lagstifta om att dela föräldraledigheten. Sen kommer det såklart finnas en massa undantag från den regeln för att det ska bli så bra som möjligt för barnet, men grunden tycker jag ska vara att båda föräldrarna ska vara hemma lika mycket!

Z sa...

Jag är ockås för en lagstiftning. Bara det går fortare än 211 år!

Anonym sa...

För vems skull ska man lagstifta underar jag bara ?

Z sa...

För barnen och familjen såklart! Om studier visar att pappaorna får bättre kontakt med sina barn, samt skiljer sig färre än övriga pappor som inte tar ut fl så är ju det en vinst för barnen och familjen som stort!