2009-01-31

Kokad gurka och kokosmjölk

Min pappa är 85 år imorgon. Han kan inte laga mat. Koka potatis ja, men göra mat nej. En gång skulle ha steka potatis. Han hör till den generationen där frun gör allt sånt. Han stekte den med de välkända potatisstekbehören majonäs och socker.... Det blev väl sådär kan jag väl säga. Min man är bra på att göra mat med några få(hemskt få, typ 2 på 13,5 år) undantag. En gång fick han för sig att det skulle vara gott att ha gurka i nudelsoppan. Kokad gurka är väl... Sådär helt enkelt. Nästan lite äckligt skulle jag drista mig till att säga. Idag kom hans andra misstag. Han fick för sig att ha kokosmjölk i köttfärssåsen. Det var väl... Sådär helt enkelt. I samma dignitet som kokt gurka. I allafall nästan. Jag frågade hur han tänkte. Han sa att kan man ha det till kyckling så det borde gå att ha det till köttfärs. Kanske, men inte till köttfärssås. Tycker jag. Det positiva är att det blev mycket över så vi slipper laga mat till kvällen...

5 kommentarer:

En helt vanlig man sa...

Min pappa kunde inte heller laga mat. En gång när han var ensam hemma ringde han mamma och undrade varför smörgåskrassen smakade så konstigt.

Då hade han käkat upp en Hemtrevnad :o)

På rikt!

Batterisyra sa...

HAHAHAHAHA! Tack för dagens skratt! =)
Ha en trevlig helg!

Anonym sa...

Ni har fel...jag åt massor...barn ett åt massor, barn två åt massor och jag längtar tills kvällsmaten. Om det finns nåt kvar vill säga.

Om nån vill ha receptet är det bara att fråga.

Bina sa...

Det lät ändå bättre med kokosmjölk i köttfärssåsen än kokad gurka i nudelsoppan. Kokad gurka låter liksom ganska sladdrigt, men jag har för all del inte provat, så det kanske skulle bli en hit, vad vet jag? Och dessutom är ju nudlar också ganska sladdriga så det var ju ingredienser som var kompatibla med varandra så att säga. Och plus i kanten för uppfinnigsrikedom och matlagningsmod - det är två egenskaper jag helt saknar!

Anonym sa...

När man handlar thaimat i den här stan så får man ofta ngn svensk grönsak "som grädde på moset" inte sällan varm gurka och som extra piff.... varm och sladdrig isbergssallad. Man undra varför liksom?