2008-12-06

Bitterfittan


Har precis läst ut Bitterfittan av Maria Sveland. Det är lätt att bli en bitterfitta om man inte passar sig. Det är inte lätt att vara jämställd i ett förhållande. Speciellt när man har barn. Man tycker man är hur jämställd som helst innan barnen kommer, men sedan händer det något. Helt plötsligt så går man automatiskt in i de traditionella rollerna som man och kvinna. Utan att varken förstå det först eller vilja det. Sedan är det svårt att få stopp på det, tidsbrist, sömnbrist och en massa annat gör att allt bara snurrar på. Men det kommer en dag då det inte funkar längre. Då man håller på att bränna ut sig. Bara för man är kvinna och mamma. Bara för man har en massa egna krav och press på sig själv. I allafall har det varit så för mig. Jag älskar mina barn och min man. Verkligen. Men det är fan inte lätt. Till alla som har missat denna fantastiska bok Bitterfittan, köp den till er själva och läs den under julledigheterna! Och jag vet, det är inte lätt att vara man och pappa heller. Det är omvälvande förvirrade tider både för män och för kvinnor.

8 kommentarer:

Bina sa...

Jag visste väl att du skulle tycka om den! Varsågod för tipset!

Z sa...

Både du och Annette tipsade mig... Man tackar för det braiga lästipset.

Bina sa...

Å jag tipsade Anette för ngt år sedan!

Anonym sa...

hahaha
Men jag har varit HEMMA hos henna för läääänge sen ;-)

Anonym sa...

Hos Maria alltså :-)
Däruuu hehehehe

Bina sa...

HAAR du?! Hon verkar så himla bra, fick du privatlektion? Kanske dags för en till ; ) Närå, skämt åsido, hon verkar mycket smart och hade en nice approach när jag hörde henne föreläsa.

Tingeling sa...

Jag tycker att hon har många poänger men att hon hårdrar i vissa avseenden. Det kan ju bero på vilken uppfostran man själv fått, jag har nog fått en mera jämställd uppfostran än många andra.

Men oavsett hur man själv relaterar till boken så initierar den en väldigt viktig diskussion!

Anonym sa...

Och jag har varit hos anette..flera gånger./sf