2008-02-15

Konstiga saker

När jag gjorde min vanliga dagspromenad idag så stötte jag på tre mycket konstiga saker
1) En hundbajspåse dinglande i ett träd.
2) En Dolce Gabbana-sko liggande mitt på gångbanan. Svart och övergiven.
3) En jättefin julstjärna i grannens fönster.

Nu är min fråga hur dessa tre saker hamnat där de hamnat. Vad är deras historia?
Varför hängde bajspåsen och dinglade där i solen i ett gamalt träd? Hur har den hamnat där? Och när? Och av vem? Var det bara en slump som gjorde att den hamnade just där? Kanske någon plockade upp efter sin hund och skulle kasta den in i skogen och så kastade den så tokigt att den hamnade dinglande där.

Och skon. Kan det varit så att en kille(såg ut som en killsko)varit och tränat, inte orkat byta om efteråt, satt gympapåsen på pakethållaren och så har den ena skon glidit längre och längre och längre ut ur påsen för att tillslut hamna där på min gångväg?

Men det konstigaste är ändå julstjärnan hos grannen. Inte bara hur den hamnade där utan mer att den måste ha överlevt sedan i julas. (Julstjärnor säljs ju mest i juletider så det känns rätt att anta det.) Grannen har nämligen inga gardiner och INGA blommor någonstans i huset(man kan se det eftersom han inte har ngr gardiner). Men nu som ett litet färgmirakel, brevid den åretruntstående midsommarstången, stod den! En fin liten ensam julstjärna. Sprakande av den röda färgen... Så skör men ändå så stark!
Kan ha varit så att grannen fått den av någon ytligt bekant(eftersom den som känner grannen måste veta att han inte har gröna fingrar) och sedan har den slumpmässigt varit av så bra kvalité att den överlevt? Det är den enda rimliga förklaringen.
Ja ja, ibland finns mirakel och ibland önskar jag att jag kunde kliva in i en tidsmaskin och få veta vad som hände med saker och ting i världen. Få redan på var alla nappar tar vägen tex.(Troligen hamnar de på samma ställe som alla strumpor som försvinner när man tvättar.) Vilka små saker som förändrade vardagen för ens medmänniskor.

Inga kommentarer: