2015-04-22

Fuck cancer

Min vän. Min fina vän. Min älskade vän.  Dina fina pliriga bruna ögon. Ditt intelligenta sätt att vara. Din yvighet och din stilsäkerhet. Jag fick alltid kramp i kinderna av skratt när jag var med dig. Din humor så annorlunda och intelligent. Hela du så vacker som en älva. Samtidigt så jordemoderlig. 
Att jag aldrig mer kommer få kramp i kinderna av dina skämt gör att det hissnar för mig. Det går inte att andas när jag tänker på det. Det gör fysiskt ont i lederna när jag tänker på det. Sedan tänker jag på allt det vi ändå gjorde under de 20 åren vi kände varandra. Och ler. Alla de gånger du tvingade mig vara din modell när vi pluggade foto. När vi kollade på Bridget Jones dagbok 5 gånger på en långhelg. När jag fick Inti och det var så självklart att du skulle vara hans gudmor. Den sena augustinatten när vi rodde ut på sjön och sjöng sånger under månen. När vi gick på sainsburys och köpte mat till de lammfrikadellerna vi sedan lagade tillsammans. Eller när du nyss köpt hus och vi slet loss heltäckningsmattan för att kolla om det fanns vackra trägolv under. 
Eller när vi drog fram solstolarna till boden vid Sjösala för att få sitta en liten stund själva och prata om var vi var i livet. 
Det var den sista gången jag fick träffa dig. Det var den sista dagen på sommaren för mig. Du vände dig om i båten och vinkade på ett sätt bara du kunde. Du log. Dina kinder var rosiga som de så lätt blev. Dina ögon pliriga och kloka. Bilden jag ser framför mig är drömskt vacker. Den dagen tog jag inte en enda bild. Jag önskar så att jag hade haft kamera med mig så jag hade haft bilder från den dagen. Men jag visste inte. Anade inte. Kunde aldrig tro att det var den sista gången jag såg dig. 
Anna, min fina Anna. Jag kommer sakna dig så länge jag lever. 

4 kommentarer:

Sus sa...

Men så sorgligt =(

KaosJenny sa...

Men ååh, livet är bra sorgligt, beklagar. Kram

Hökis sa...

Cancer gör mig arg och ledsen.
Jag beklagar verkligen din sorg.
Känner med dig <3
Kram

Kicki sa...

Anna, så fruktansvärt ������. Jag hade ingen aning... Beklagar så oerhört mycket������. Så ledsen nu...
Vilka vackra ord! Jag säger bar en sak, nä, jag skriker
FUCK CANCER

Många kramar