2014-05-01

Ring klocka, ring

Att svenska kyrkan i Jönköping idag lät klockorna ringa för fara en timme när nazisterna gick på gatorna gör mig rörd. Samtidigt blir jag extremt illa berörd och otroligt ledsen över att nazistkängor klampar på våra gator, dina och mina, år 2014. Sist kyrkklockorna i Sverige ringde för fara var 1939. För 75 år sedan, inte ens en mansålder bort. Och vi verkar redan glömt vår historia. Nazismen som sållade bort människor pga religion, hudfärg och sexuell läggning. Nazismen som sållar bort människor pga religion, hudfärg och sexuell läggning. Nazismen som gasade ihjäl och mördade över 6 miljoner medmänniskor. Nazismen som vill att alla utlänningar som kommit till Sverige efter 1975 ska skickas tillbaka( jag kom 1975, så jag har "tur". Jag verkar få stanna.) Det är alltså människor med dessa åsikter som idag hade tillåtelse att marschera genom Jönköping. Jag förstår varför kyrkklockorna ringde idag. Jag ryser av både välbehag av svenska kyrkans handling och av rädsla för den samtid jag lever i.

1 kommentar:

KaosJenny sa...

Man undrar vad nazisterna tänker att de gjort förutom att ha tur o vara född av "rätt människa på rätt plats". Behöver motsägas på alla sätt, precis som man gjorde i Jönköping. Dock skrämmer nazitankar i dagens 2014. Kram