2013-06-15

Mamma, vad är en kondom?

Plötsligt kommer den. Den oväntade frågan. På badstranden.

Inti: Vad är en kondom, mamma?
Jag blir ställd och börjar prata om ngt annat, men vet att jag bara vinner sekunder.
Keiru: Men mamma, vad är en kondom?
Jag: (som nu lärt mig att inte hitta på ngn lam förklaring) Det är en sak killar har på snoppen så det inte ska bli barn när de har sex.
Tystnad. Och lite fniss. Jag sa ju ändå snopp.
Keiru, lätt förvirrad: Hade Inti det?
Ser hur mannen ler åt mig.
Jag: Eh, nej. Inti har inte haft kondom. Tror jag.
Keiru: Men ska jag ha det? Jag är ju sex? Hade inte Inti det?
Jag: Nej, inte när man är sex år. Utan när man har sex.
Keiru ser nu helt förvirrad ut. Inti fnissar åt lillebror.
Inti: Va? Varför vill killar inte ha barn när de har sex?
Jag: Eh... En del vill inte det. Det KAN bli många barn för en del då...
Och tack och lov. Där nöjde/tröttnade de på kondom-frågan.
Men de kommer. Frågorna jag är helt oförberedd på då och då...

Inga kommentarer: