2013-04-14

Allt eller inget

Inti har som läxa i två veckor att läsa i valfri bok 10 minuter varje dag. Han hade en LasseMaja-bok som vi nästan var klara i som vi började med. Sedan hade han ett presentkort som han tänkte köpa en ny bok för när den första tog slut. Han är ganska duktig på att läsa och har läst en 4-5 LasseMaja-böcker det senaste halvåret. Därför tänkte jag att vi kunde byta till ngt nytt. Något lite mer avancerat. Och roligt för mamma att lyssna på. Jag föreslog ngt andra liknande författare typ Anna Jansson, ngn Bert-bok.  Lite sånt. Men inget dög. Det var för få bilder i några. I andra var det för många bilder. Jag vet inte hur det blev så men tillslut hamnade vi vid kassan med Harry Potter och Fenixorden. En bok på över 1000 (tusen!!!??!!) sidor. Och noll bilder. Och, skulle det visa sig, mycket öppna meningar och konstiga ord. Så. Efter två dagar har vi hunnit läsa t sid 11. Om ett år kanske vi är klara.
Men ärligt talat gillar jag att:
1) Ungen är så underbart öppen att han skiter i att det är den tjockaste boken på barnavdelningen han väljer. Att inget är omöjligt. Tanken slog honom inte ens att det här kan nog bli lite svårt och ta tid.
2) Att han tar en bok med långa meningar som är krånglig. Det ökar bara hans ordförråd och kunskap i att förstå meningsuppbyggnader. Jag gillar att han har stort ordförråd och kan säga lite ovanliga ord för hans ålder.

Och sedan är det fantastiskt att se honom gula det han läser. Den är verkligen spännande!
Men lite typiskt är det, allt eller inget gäller. Det finns inget mellanting för Inti!

Inga kommentarer: