2013-03-20

En hyllning till vintern

Alla gnäller så jävla dant om snön. Hela tiden, var jag än går/är, detta gnat om att det är vinter. Jag är inte med på det. Jag gillar snö. Jag gillar vinter. Det är helt okej att det är vinter i Mars för mig. Jag fattar inte vad det är som är så konstigt? Antingen gnäller folk för att det blev ingen vinter i år. Bara en massa slask. Eller så är det för mycket vinter. Snacka om Mellanmjölkens land. Min inställning är att det i slutet av April borde gå att skymta lite gräs och ngr vårblommor. Innan dess kan det sluta hur som helst. Med det inte sagt att jag skulle tycka det vore helt okej om detta inträffade tidigare. Men genom att tänka så blir jag inte så besviken iaf. Som de flesta nu verkar vara. Jag är så sjukt nöjd med ljuset. Att det är ljust fr 05.30 typ till nästan 19. Det i sig är ett vårtecken för mig. Men fatta vad härligt det är med vinter. Snön gör att det blir ännu ljusare och de dagar de varit superkallt och solsken tycker jag att jag kan känna hur ljuset tränger sig in i kroppen och jag laddas av energi. Och förstå sedan när barnen som är små idag växer upp och minns sina barndoms vintrar till precis så som vi gör. Mycket snö och långa kalla vintrar. För det är ju så det ska vara i Sverige egentligen. Jag önskar jag hade mer energi att ta med barnen ut och leka, åka skridskor och skidor. Jag hoppas vi hinner göra det lite till i helgen så de får känna av det roliga med vintern. Imorse när vi gick till dagis sa Keiru:
"Det snöar igen! Jag tycker det är roligt med snö!"
Då blev jag så glad att vuxnas gnäll inte smittat av sig på min hoppande rödkindade unge. Att han fortfarande kan se det härliga och lekfulla med snön. Och vet ni, till alla er som längtar, längtar, längtar efter vår: Den finns där under snön. För den hann komma lite och snart tar den över. EN tussilago jag hittade i helgen när vi var ute och cyklade. Och det mina vinterhatare, är ett säkert tecken på att snart är er väntan över och gnäll går till glatt prat om värme och en ännu starkare längtan efter sand mellan tårna.

Inga kommentarer: