2012-11-11

Vad ska vi göra åt Sverigedemokraterna?

Hörni. Jag ligger här och funderar på vad exakt jag kan göra för att hindra Sverigedemokraternas framfart. Med mindre än två år kvar till nästa val ser jag hur de vinner mer och mer mark i Sverige och det skrämmer mig något oerhört. Jag vill inte att det ska vara så. Jag vill inte att Sverige ska vara ett sådant land där ett populistiskt parti får mer makt. Jag vill inte att svenskarna, att mina grannar, mina barns kompisars föräldrar ska ge sin värdefulla demokratiska röst på ett parti som vill att vi ska slänga ut människor och pratar om människor på ett oerhört vidrigt sätt, som om vi hade olika mycket värde. Jag vill inte att mitt Sverige ska vara så. Det jag tycker är så enormt sorgligt är att vi människor är så historielösa. Det var inte ens 100 år sedan Europa brann och över 6 miljoner människor dödades. En man som hette Hitler försökte utrota alla utom arier. Och allt detta verkar vi glömma. Vi får aldrig glömma detta. Glömmer vi vår historia kommer den upprepas igen och vi bara kommer stå bredvid och glo. Vad har Sverigedemokraterna och Hitler ihop tänker du nu. Inget direkt uttalat. Men det är tiden vi lever i som är farlig. Samma som då. 1929 kom den stora depressionen genom börskraschen i USA. Ekonomin var körd i botten. Vad händer då? Jo, vi människor är oss själv närmast. Demokratin börjar svaja. Sådana som Hitler och Stalin utnyttjar det. 1934 kommer Hitler till makten och 2 år senare brinner europa. Hitler får för sig att arier är övermänniskor, att bara de har rätt till liv, makt och pengar. Andra dödar han. Det krävs ett världskrig för att få stopp på gubben. Hade han och hans nazistparti kommit till makten i en tid där ekonomin var god? Nej. Därför är den tid vi lever i just nu farlig. Vi måste se upp, vara varsamma. För vi människor är egoistiska varelser. Det är i tider som nu vi börjar prata vi och dem. Vi som ska ha och de som inte ska ha. De ska ut och vi ska stanna. Det är så sjukt lätt att det blir så. Speciellt när det är som det med ekonomin i Sverige just nu. Utförsäkringar och arbetslösheten som stiger. Ett Sverige där inte alla hänger med. Det är nu som vi måste tänka till. Inte vara egoister. Inte lockas att ge vår röst åt populistiska Sverigedemokraterna. Tänka lite till en extra gång. Se på samhället som det är idag och utifrån det som finns förändra för att försöka göra det bättre. För det går inte att ändra ett samhälle genom att vidta åtgärder för att få det som det var förr( ut med invandrarna). Börjar vi tänka så kommer det sluta i katastrof. Det gjorde det 1936 och det kommer göra det nu också. Men exakt hur ska jag göra för att få människor i Sverige att vakna upp och se vår europeiska historia. Och få mina grannar och vänners vänner att förstå att Sverigedemokraterna INTE är lösningen. Att partier som SD är ett steg på väg mot katastrof. Jag vet inte. Men jag hoppas komma på ngt bra snart. För jag är rädd, verkligen rädd, för hur valet 2014 slutar om vi bara tysta står och inte håller med Sverigedemokraterna. Vi måste höja rösten och säga det självklara rakt ut istället. Att vi är missnöjda med hur det ser ut i dagens Sverige och att vi vill Sveriges bästa men att vi inte tycker det ska göras på Sverigedemokraternas sätt. Alls. Inte ens i närheten.

Inga kommentarer: