2012-11-15

Det här är mitt land

När jag vaknade i morse och kollade twitter började jag faktiskt gråta. För där hade Lenas Sundström påbörjat en slags rörelse som motsvarighet till Erik Almqvists ord till Soran Ismail, där han säger att "det här är mitt land, inte ditt. Det här är mitt land". Ett sätt att ta tillbaka Sverige från sådana som Erik Almqvist. Under hashtagen #dethärärmittland hade en massa kända och okända svenskar skrivit sitt namn, ev yrke, ålder och hur länge de bott i Sverige. Och det var många. Det var så många som skrivit. Som vill visa att det här är inte Sverigedemokraternas Sverige. Det här är allas svenska medborgares Sverige.Någon gång i början av 2000-talet så var det en konsert på Globen, Artister mot Nazizter. Där sjöng Mikael Wiehe den. Det här är ditt land. Jag grät då och jag gråter fortfarande när jag hör den. Den är så otroligt vacker. Så när jag såg hashtagen blev jag så glad och rörd. Sverige är fan i mig allas land. Här kan ni läsa om #dethärärmittland. Och det kanske är dags igen. En ny konsert i Globen med artister mot Nazister. Kanske under valåret?

Inga kommentarer: