2012-07-29

Verkligheten VS tankarna

Varför har man osanna bilder av sig själv? Är det bara önsketankar? Ungefär som när man tänker på hur semestern ska vara. Det blir liksom aldrig som man tänkt sig. Iallafall för mig. Tex tänker jag alltid varje år på de bilder jag tagit året innan. Ni vet de med fina ljus, glada barn, vackra vyer. De förljugna bilderna. Eller iaf utvalda fr en helt annan verklighet. Godbitarna ur livet. Och nästan varje år lyckas jag inbilla mig själv att det är DET som är semester. Eller som nu om teet jag köpte på Gotland. Tänker att det ska jag dricka i höstmörkret. Kura ihop mig i favorithörnet av soffan, ta en av de nya kopparna, ha en stor varm tröja m för långa ärmar på mig, kanske stearinljus tända. Sitta där i mörkret och tystnaden och dricka te och kanske läsa en bok. Så tänker jag mig det. Sanningen? Kommer kanske dricka teet en eller två ggr på sin höjd. Då sittandes på golvet ätandes en macka kollandes på tv. Alla andra kvällar kommer jag ha hunnit somna i soffan innan jag nått tetiden. Jaja. Ett fall framåt att redan innan inse att mina tefantasier inte kommer bli som jag tänker dem. Det hindrar dock inte att jag har en tedröm.

4 kommentarer:

Sus sa...

Haha! Jag köpte en jättefin stor temugg på Indiska förra året som jag skulle använda exakt dom du beskriver.

En gång är den använd.

Anonym sa...

Vi måste planera en vuxenhelg. Där man får kura skymning och dricka te när man läser. /A

Bina sa...

Jag har haft en god förebild i min svärmor, som alltid dricker te på kvällen. Det har jag tagit efter. Inte alltid. Men ganska ofta. Ibland framför tv:n de popcornfria kvällarna, ibland framför brasan de tv-fria kvällarna.

Och jag har extremt stora härliga koppar från Höganäs och när jag var i England sist köpte jag så oerhört söta små fat som har formen av en tekanna att lägga tepåsen/tehuset på.

Z sa...

Mamma dricker också alltid te på kvällen, men jag har en speciell tankebild om hur det ska vara... Jag ser mig själv som jag såg ut när jag var typ 20 år. En folkhögskoledröm helt enkelt...