2011-11-02

Jag är en Pitta

I dagens AB kan man läsa vilken mat som är rätt för olika kroppar enligt ayurveda. Antingen kan man vara en Vata(luft&rymd), Pitta(eld&vatten) eller Kapha(jord&vatten). Sedan fanns det ett test man kunde kolla. Jag hade flest Pitta.
Detta är en Pitta enligt tidingen. Tycker ni det stämmer på mig?

Pitta: En perfektionist som sällan går upp i vikt

Dominerande element: Eld och vatten

Är du född Pitta så har du en fantastisk ämnesomsättning och en mediumbyggd kropp. Du har tydliga muskler och din vikt förändras sällan. Du är effektiv, disciplinerad, driven och en perfekt ledare, men lite av en perfektionist.
  – En pitta är väldigt tävlingsinriktad och bestämd, de består av eld och lite vatten och måste därför lära sig att slappna av. De har ett hett humör och har lättare att bränna ut sig än andra, berättar Anjum.

Tecken på att att du är obalanserad:

Du är känslig för värme och svettas mer än vanligt
Du sover dåligt och drömmer konstigt
Du får halsbränna och diarré

Orsaker till obalans kan vara:

Du har hoppat över måltider eller ätit för mycket stark eller fet mat
Du har druckit för mycket alkohol
Du har haft för mycket att göra på jobbet

Du ska äta: Som pitta kan du vanligtvis äta det mesta, men om du hamnat i obalans är det viktigaste att du är noga var du äter dina måltider,  du mår bäst av att äta i lugn och ro och inte framför datorn eller i en stökig restaurang. Sallader, frukt och juice är kylande och bra för dig som har mycket eld i sitt dosha.

Undvik:
Håll dig borta från salt, sur och för kryddig mat som värmer upp dig för mycket, du är  känslig mot att bli för varm. Undvik alltså för mycket tomat, yoghurt, vinäger och chili. Ät heller aldrig mat på stående fot eller samtidigt som du mailar eller pratar i telefon, det är för stressigt för dig.

Livsstil:
Du har en tendens att bli för varm så undvik att sitta för mycket i solen eller i bastu och träna helst utomhus när du kan. Friska och svala morgonpromenader och simning är bra sporter för dig. Du lägger mycket energi på ditt jobb och måste lära dig att balansera arbete och familj annars finns det en risk att du bränner ut dig.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Du är verkligen en pitta. Stämde galet bra!
/ k

Z sa...

Men visst! Och här hittade jag mer ang min enorma törst som jag får precis innan jag får ont i magen:

Omättlig hunger och törst är också typiska för pitta-obalanser. I lördags kände jag den där törsten och suget i magen. Jag hällde i mig närmare en liter vatten och efter 30-40 minuter släppte magontet och törsten... Spookey.

Anonym sa...

Faktiskt lite spookey.
Var tvungen att kolla mig. Jag verkar vara en blandning av kapha och pitta. Du vet nog på vilka kriterier :-)
/ k

Sus sa...

Jag är ingen pitta. Undrar vad jag är då?

Men det där stämmer på dig.

Du är för bra för dig själv.

Chrissan sa...

Måste testa.;)

Bina sa...

Jag har inte gjort testet, men jag kan inte vara något Pitta, baserat på: "Du har en tendens att bli för varm"
Nope. Kan inte vara jag, måste testa mig!

Sus sa...

Kapha! Lätt =)

Z sa...

Syrran: man är lite av varje såklart, men jag är mest Pitta. Kapha kom nära inpå också. Men jag hade flest Pitta.
Sus: :-D