2011-10-19

Det var inget glatt att se UG om Glada Hudik-teatern...

Då har jag sett förra veckans Uppdrag Granskning av Pär Johansson och Glada Hudikteatern. Och det känns inte bra i magen. Om det hade varit en politiker hade han nog fått avgå. Eller iallafall fått stå ut med Juholtdrevet.
Eget bolag där han tjänat 15 millar de senaste 3 åren, dubbelfaktureringar till kommunen när han varit ute med sitt eget bolag. Skitlöner till skådespelarna, mycket lägre till de utvecklingsstörda än till de normalstörda. Hans kontor ligger på Skeppsholmen i Stockholm och han verkar inte vara med på teatern så mycket längre. Han tar flyget hem från Gotland, de andra får åka nattfärja och buss. Skådespelarna får inte sova över på hotell för det skulle bli för dyrt får åka hem Västerås-Hudik mitt i natten, han stannar på hotell.
Nu är han ju inte förtroendevald på ngt sätt. Men för att vara en snubbe som får 15 miljoner för att åka land och rike runt och snacka om att utvecklingsstörda är lika värda som alla andra känns det.. hmmm... lite LÄTT tveksamt. Och varför ska de utvecklingsstörda var nöjda genom att vara tacksamma för det han gjort för dem? Vad är det för jävla resonemang?
Men å andra sidan varför skulle han inte agera som de flesta som hamnar i maktposition? Roffa åt sig så mycket man bara själv kan och skita i alla andra.
Tråkigt. Kommer aldrig kunna se honom i samma ljus som jag gjorde innan. Och så oerhört trist för skådespelarna att de blir blåsta. För de är ju de som gör Hudikteatern. Utan dem vore Pär Johansson 15 miljoner fattigare och okänd.
Pär Johansson har bemött UGs progam på sin egen hemsida- Här kan ni läsa vad han skriver själv.
Verkar varit lite lätt svettigt att ha Janne Josefsson efter sig...

16 kommentarer:

Sus sa...

Det har varit en häxjakt på Pär de senaste 8 månaderna. alla pengar han får för filmen "Hur många lingon..." skänker han till teatern. Det var han som såg till att skådespelarna i teatern fick lön alls.

Klart han flyger. Hur ska han annars hinna med alla föreläsningar han ger?

Jag väljer att fortsätta se Pär som en av våra största vardagshjältar vi har.
Och på fredag är vi på plats i Globen för att se dessa underbaringar.

Utan Pär hade de fortsatt stått och huggit ved. det är klart att alla inblandade är tacksam mot honom. Varför skulle de inte vara det? Hade det varit mina barn som kommit så långt, hade jag varit tacksam, utvecklingsstörda eller inte.

Utan Pär, ingen teater.

Svensk massmedia i ett nötskal. Trampa på den vi kan. Och kan vi inte trampa, trampa hårdare.

Anonym sa...

Man kan ju dra Sus resonomanget lite längre om man vill och det kan jag tycka att man ska göra när man kan.

Dom ska vara lycklig för att han åker flyg och får sova gott, annars skulle dom inte få spela på cirkus eller åka buss till Säffle.

Å Kineserna som plockar dunet av skrikande Gäss ska också vara glada för att vi vill sova gott och mjukt...

Utan skönhetsömn i svedala inget ris för barnen i Guangzhou...

Dom kanske hellre vill åka en sväng på semester...och hur ska man kunna göra det om man får 900:- men vadå dom ska ju bara vara lyckliga, Statt i Trollhättan är ju underbart.

Sus sa...

Hej Anonym!

Oj så olika vi är.

Jag ser utvecklingsstörda som vilka människor som helst. Det funkar så i teaterbranchen. en del får mer, en del får mindre.

Eller ska vi fortsätta lägga huvudet på sned och tycka synd om dem?

Z sa...

http://www.kulturlabbet.se/ det går ju att bedriva bra verksamhet för utvecklingsstörda inte bara i hudik. och all vinst som kulturlabbet gör går direkt tillbaka till verksamheten. och deras verksamhet verkar inte lägga huvudet på sned åt sina utvecklingsstörda. man kan göra det på olika sätt, det pär gör är bra men jag tycker inte jättebra om folk som försöker roffa till sig mer på olika sätt, som juholt, som pär. de som inte nöjer sig med en fet månadslön utan vill ha mer oavsett vilka det drabbar.

Z sa...

sus, sedan vet jag ju hur media ksm förvanska saker o ting, men en del faktum kvarstår. dubbelfakturor som fixats i samband m programet, han tog kontakt med skådespelarförbundet för att ge dem skälig lön, som det ska vara. tex. saker som inte är smickrande. fast å andra sidan fixar han det och kanske kan se allt i ett annat ljus iom ug.

Sus sa...

Dubbla fakturor är jag allergisk mot.
Men tror att P rättat till detta nu.

Han får jättemycket pengar för sina föreläsningar, vilket inte alls har att göra med teatern, direkt.

Han har ett eget företag. Säg den som inte vill tjäna pengar på sitt jobb?

Man måste skilja på Glada Hudik teatern och Pär.

Z sa...

Sus; men om han inte hade haft teatern hade han ju knappast fått 15 miljoner genom föreläsningsjobbet. Det hänger ihop och det gäller ju att stå för det man säger oavsett i vilket sammanhang det är. Säger han att alla är lika värda och ger de de normalstörda mer lön än övriga rimmar det rejält illa med det han säger när han tjänar 15 miljoner på sidan av. Osnyggt helt enkelt. inte olagligt, men inte fair and square heller. Men som sagt var, alla kan ändra på sig och det är bra.

Sus sa...

http://www.tv4play.se/nyheter_och_debatt/nyheterna_gavle?title=oppet_brev_efter_granskning&videoid=2082280

Sus sa...

Jag har en fantastisk kollega som jobbar som lärare och extraknäcker som föreläsare.

Varför får hon göra det ostört och inte Pär?

Jo, därför att folk tycker synd om de utvecklingsstörda och att man ska behandla dem annorlunda.

Jag köper inte det.

n sa...

Hur nära vän är du med Pär sus? ;-)

Z sa...

Fast säger man att alla är lika värde får man väl för fasen visa att man tycker så och inte göra skillnad själv???
Jag tycker inget annat än vad han tycker och har aldrig gjort det. Alla har lika värde oavsett om man har sneda ögon, brun hy, vit hy, gul hy, olika funktionsnedsättningar, underviktig, överviktig ds... U name it. Men jag har ingen teater med sjungande (ecuadorianer som exempel) och betalar dem mindre än de dansande kinerserna fast jag säger att alla är lika värda på uppdrag som jag själv tjänar 15 miljoner på. Det är det jag tycker det är fult. Det är där jag tycker han förminskar dem han jobbar med som han mässar om är lika värda.
Och jag tycker fortfarande att det inte är en hetsjakt, det är en granskning. Hetsjakt är det som hände Håkan Juholt. Detta är inte ens i närheten av det.

Sus sa...

n: Inte alls faktiskt.
Z: I teaterns värld finns ingen rättvisa dock. Fråga Annika.

Det ligger så mycket bakom detta som vi inte vet.

Jag kommer aldrig att tycka att detta ger en rättvis bild av hur mkt denna fantastiska person gjort för så många.

Bina sa...

Jag blev oerhört besviken över (hur naiv kan jag vara?!) att se att Pär inte särskiljer sig från andra. Det började bra, riktigt bra, med hans arbete med personer med funktionsnedsättning. Men dessvärre verkar det ju som att han fallit i den grop han försökt hindra andra att falla i. Att betala de med funktionsnedsättning mindre än de andra skådespelarna är ju ett sätt att visa hur mkt (eller lite) han står för det han säger på sina föreläsningar (som han fö självklart ska få hålla OCh ska ta bra betalt för!).

Näe, Pär finns inte längre på min lista över hedervärda personer.

Sus sa...

Men ni förstår inte...

Gör inte skillnad på funktionsnedsatta och oss som är normalstörda.

Gör ni det tar vi tusen kliv tillbaka.

H sa...

Haha!
Är den här Sus verklig??

"Gör inte skillnad på funktionsnedsatta och oss som är normalstörda"..

Det är väl precis det som denna Pär har gjort.. och det är ju DÄRFÖR han har granskats.

Sus sa...

Hej H! Ja jag är jätteverklig! Dessutom jobbar jag med barn med olika funktionsnedsättningar.

Tycker du verkligen att Pär gjort det?

Vad tycker du han skulle gjort? Låtit dem stå kvar på vedbacken med 40 kr/dag?