2011-09-03

Drömmen om ett rent och stajlat hem

Var på IKEA igår. Det finns så mycket fint att köpa till hemmet. Jag skulle vilja byta ut så mycket och fixa så mycket. Men så inser jag ändå någonstans att oavsett om jag får möjlighet att kasta ut nästan allt och göra om skulle det ändå vara lika rörigt och ostädat efter ett tag. För det är ju vi som bor här och vi ändras ju inte bara för miljön omkring oss gör det. Så jag sänkte ribban ordentligt. Nu sitter jag istället och funderar på om jag ska köpa nya blommor eller inte. För Mannen är inte alls intresserad av blommor och det är således jag som ALLTID vattnar dem. Vilket jag inte orkar göra jämt så efter ett till max två år dör de oftast. Och eftersom Mannen efter konsulterande igår inte är beredd på att hjälpa till ("klart du kan köpa blommor, men jag är inte intresserad av dem så jag kommer inte att springa runt och vattna dem. Sedan får du inte skriva elaka inlägg på bloggen om att jag inte vattnar blommor om du köper blommor.") att vattna dem så överlägger jag med mig själv om jag verkligen ska köpa nya eller skita i blommor helt och hållet.
Hur har ni det med blommor hemma? Vem vattnar? Och vad har ni för blommor?

4 kommentarer:

Anonym sa...

Vi har riktiga blommor, döda blommor och blommor av plast. Blommor med tjocka kraftiga blad klarar sig längre utan vatten. Jag gillar mörka murgrönor på båge men de kostar alltid hur mycket pengar som helst om man vill ha en stor och fin. Har faktiskt bytt till en del i plast på ställen som inte är så i ögonfallande. Det finns faktist riktigt fina. Så fina att M gärna vattnar dem om jag säger "vattna blommorna". Han tar ingen som helst notis om att de är oäkta. Nu säger det visserligen ohyggligt lite om hur bra plastblommorna är. Men ändå. Å du har fått svar på frågan. M vattnar om jag säger till att han ska - inte annars.

En "regel" jag har när jag tänker blommor, är att jag gärna har färre och man kan se dem, än att man har många tätt som i en djungel. Fy tusan vilket pretto inlägg jag skriver. Skriver under med /B nu.

Anonym sa...

Jag har bara orkidéer. Otroligt lättskötta. Tycker jag iaf, även om mamma säger annat ;) Blommar jämt. Vattnar när andan faller på och det är jag som gör det ( Danne får faktiskt inte, för då kan det bli för mkt vatten.) men vattnar 7-14 dag.
/ k

KaosJenny sa...

Japp, jag har blommor levande och det är jag som vattnar. Jag gillar blommor men har testat ut de som passar mig. Fredskalla skvallrar när de behöver vatten, svärmorstunga och såna där tjockbladiga klarar att inte få kärlek och vatten så ofta... en gång i veckan oftast får det vatten. De som dör klarade inte klimatet ;-)

Z sa...

Det är väl så jag får tänka. Köra lite Darwinism... Jag har ern orkidé och den har klarat sig under ett år snart och blommat nästan hela tiden... Hoppas på den sorten.