2011-09-23

Det här med att fuska

Jag har svårt med de som fuskar. Men det finns ju alltid två sidor av ett mynt. För ett tag sedan avslöjades det att fotografen Terje Hellsø manipulerat många av sina fina naturbilder på lodjur. Inte okej. Det han har gjort är att sänka trovärdigheten för alla fotografer. Inte okej. Jag skulle ALDRIG manipulera en bild på det sätt han gjort. Jag kan mörka ner himlar, dra i kontrasten, lätta upp ansikten,  dra ur gult ur idrottshallsbilder. Den manipulationen (som det ändå är) känns okej. Men när Terje klipper in djur från en annan bild till sina egna bilder går han långt över gränsen för vad som är okej. För att när alla andra som inte är fotografer läser om det Terje gjort så planteras det genast ett litet misstroendefrö som kommer finnas med när de kollar på alla bilder. Så han har inte bara förstört för sig själv utan även för oss andra. Men när jag läser i dagens SvD så kommer det fram en bild av en människa som inte alls mår speciellt bra och har säkert inte gjort det på väldigt länge. Vi är alla bara människor med fel och brister. Jag kan inte låta bli att tycka synd om honom. Han kommer alltid så länge han jobbar som fotograf mötas av misstroende och det han gjort kommer förfölja honom resten av livet både bland hans kunder och andra fotografer. Varför kunde han inte nöja sig med de otroligt fina bilderna han tog som inte var manipulerade? Men det är väl som med politiker. Mycket vill ha mer. Men det hela är så sorgligt. Både för Terje och hans familj men även för fotografiet.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Word! Väl skrivet!

Anonym sa...

K lämnade den tidigare kommentaren.