2011-08-20

demokrati

I går när vi satt och hade fredagsmys började vi prata om skolan och om vad de ska göra där. Jag sa att de skulle lära sig en massa saker, typ bokstäver, matte, olika länder i världen, vad statsministern heter och sånt. Inti tyckte det var onödigt eftersom han vet att Statsministern heter Fredrik Reinfeldt. Sedan började han prata om att det finns de som vill ha makten för sig själva. Då berättade jag att det kallas diktatur och de som styr sådana diktatorer. Sedan sa jag att vi har demokrati. Och frågade om han visste vad det är. "Såklart jag vet! Det är när alla som bor i ett land får säga vad de vill och får tycka vad de vill. Och sedan får alla gå och rösta på de som de tycker ungefär lika som dej . " Jag kunde inte rå för det men jag blev mycket rörd och stolt när min lilla 7åring vet vad demokrati är.
Published with Blogger-droid v1.7.4

Inga kommentarer: