2011-07-25

Kan inte släppa det

Det har bara gått 2,5 dygn sedan bomben small i Oslo. Det känns som en evighet sedan. Som att en ocean av tid förflutit. Samtidigt kan jag inte släppa det. Det finns ständigt med i tankarna. Hur blev Anders Behring Breivik till ett sådant monster? Vad är det för omständigheter som skapat honom? Vad närde hans hat? Vad fick honom att bli så ensam i samhället och livet att ingen såg honom och hans hat? Nä. Det är fortfarande så ofattbart för mig. Jag undrar om jag någongång kommer förstå fullt ut. Trösten är att det finns människor som mitt i allt kaos tänker att om det finns så mycket hat hos en enda människa, hur mycket kärlek finns det då inte hos oss som inte hatar?
Published with Blogger-droid v1.7.4

2 kommentarer:

Sus sa...

Jag gråter, läser, tittar och försöker förstå.

Jag tror det finns många galningar kring oss. Flera som är kapabla till vansinnesdåd. Som nu blir inspirerade av denna jävla galning.

Ja, vad gick fel?

Men hur många finns det inte där ute som inte tvekar att misshandla en annan människa till döds? Dödar man en, kan man döda flera.

Det är en sjuk värld.

Anna sa...

Verkligen obegripligt med sådan ondska. Hur man ens kan ha sådana tankar, men att sen sätta dem i verket också... Det är så mycket som måste vara galet med en sådan människa. Frågan är ju också vad man gör med honom nu? Försöker förstå honom? Bota honom? Låta honom sitta av sitt straff (max 21 år) och anser sedan att han sonat sitt brott och släpper ut honom i samhället igen? Är nog inte heller lätt för all polis, domstols och fängelsepersonal att bemöta honom på ett mänskligt och värdigt sätt (som de ju egentligen ska) när man måste vara så fruktansvärt arg på honom.