2011-05-02

Usama

Det är svårt det här med hämnder. Jag gillar inte Bin Laden och har aldrig gjort det. Tycker inte han har gjort speciellt stora eller bra grejer för denna värld. Men att avrätta en annan människa är ju heller inte trevligt. Oavsett så är ju hans avrättning en historisk händelse.
I morse satt Inti och jag och kollade nyheterna. Och han undrade vem Usama var. Jag förklarade. Och sa att han ändrade världen den där vackra klara höstdagen för snart 10 år sedan när attackerna mot USA genomfördes. Och att idag blev det ett slags avslut på det.

Inti: Men mamma! Som jag längtat efter denna dag! Att få vara med om ngt historiskt! Att få vara med om ngt som det kommer att stå om i böcker om en kanske 100 år! Och idag hände det!

Ibland är det coolt att barn förstår sin omvärld så pass mycket.

1 kommentar:

Sus sa...

Cool unge!

Jag jublar inte idag. Jag har svårt att göra det då människor dödas. Oavsett vad de heter.