2011-03-21

När sjukhus gör misstag

Läste vad Sus berättade om bekanta till hennes familj råkat ut för. För ngr veckor sedan hamnade min plastsvärfar(barnen har ju tre farfädrar vilket gör att jag åtminstone har två svärfädrar.)på sjukhuset i just Gävle. Han fick en stroke och på det fick han hjärtproblem(hjärtat stannade i stort sett) så han hamnade på hjärtintensiven. Där någonstans bestämde vi oss för att åka upp och hälsa på. När vi kom in på hans sal så skulle han just få medicin. Ngt han och hans syster motsade sig vad gällde tabletterna. Förra gången hade han fått en annan färg och dos på tabletterna. Samt helt annan medicin. De frågade efter vem som ordinerat tabletterna, vilken läkare. Sköterskan svarade att det var rätt tabletter och att det var svärfars läkare som ordinerat dem. Men hon gick inte och kollade. Efter lite tjafs framochtillbaka så gick hon iallafall iväg och kom tillbaka och sa att det var rätt. Svärfar tog en tablett och svalde den, men han syster var inte helt övertygad om att det var rätt. När han precis tagit den andra tabletten kommer sköterskan in i rummet igen, röd om kinderna och säger att det blivit fel. Att det inte alls var hans medicin. Alls. Som tur var hade svärfar den andra tabletten bara under tungan och han lyckades spotta ur det mesta av den. Därefter kom ytterliggare en sköterska in och bad om ursäkt för att de gjort fel. Nu var det ingen farlig tablett han fått i sig för honom. Den var blodförtunnande och de skulle kolla honom extra under natten då han redan fått den tabletten tidigare under dagen. Men tänk om det varit en pulsnedsättande. Han som låg där för han tappat pulsen helt. Min man och jag kollade på varandra och undrade hur många gånger sånadär grejer sker på sjukhus varje dag. Och hur många gånger folk dör av misstag med mediciner. Det får ju inte ske, men jag tror det sker oftare än vad man tror. Människor gör misstag hela tiden. Ibland råkar jag knäppa av kameran fast jag inte skulle. Ibland får jag oskärpa. Men mina misstag skadar eller dödar ingen tack och lov. Det är läskigt att andras misstag kan leda till döden.

2 kommentarer:

Sus sa...

Men jösses! Jag får ont i magen.. =(

Anonym sa...

Jag vet, det var helt sjukt!
/z