2011-02-28

Olof Palme

Tove undrade vad jag gjorde för 25 år sedan.

Jag kommer aldrig glömma den 1 mars 1986. Jag och mamma hade dagen innan hoppat på natt-tåget till Storlien för att åka skidor på sportlovet. Jag var 10 år och skulle fylla 11. Tidigt på morgonen på tåget vaknade vi av att konduktören gick och knackade på alla sovkupédörrarna. Hon berättade att Olof Palme blivit skjuten och dött. När vi kom fram tidigt på morgonen till Storlien hade eller skulle kungafamiljen precis bli evakuerade(de har ju en stuga där uppe) i en helikopter och flyga ner till Stockholm och överallt runt om högfjällshotellet sprang en massa militärer med stora vapen omkring. Och överallt var en sådan där konstig tystnad. En sådan tystnad som låg över hela Stockholm 11 september 2001. Och alla vuxna var allvarliga och ledsna. På tv och radio spelades sorgemusik och sedan kommer jag ihåg att vi lyssnade på radio då Ingvar Carlsson hade pk om att han tog över som statsminister.

Varje gång jag hör larmsamtalet från den kvällen på radio eller tv tåras ögonen och det gör ont i hjärtat. Undras om Sverige sett annorlunda ut i dag om han inte hade skjutits? Om klyftorna varit lika stora som idag mellan klasserna. Om utanförskapet hade varit lika massivt. Om vi hade misslyckats med integrationen som vi har gjort. Det får man aldrig veta. Men man kan undra.

1 kommentar:

Tove Kungsholmen sa...

Tror de flesta kommer ihåg vad de gjorde när de fick veta.

Jag tror att Sverige hade sett likadant ut faktiskt. Men som du skriver, det kan ju ingen veta.