2011-01-24

Idag är det Frufri-dagen

För typ 57 år sedan i programet Karusellen instiftade Hyland denna dag med motiveringen:

"Söndagen den 24 januari, så ska i detta landet varenda äkta man sköta allting hemma. Han ska bädda, han ska diska, han ska laga maten, han ska sköta barna. Hon ska få vara alldeles fri och för en gångs skull göra precis det hon vill."

Se inslag i Agenda igår, 20,55 in i programet!

Detta skapade ramaskri över hela Sverige. Ngr reaktioner är följande:

"Sätt er in i min situation! Jag tillhör socialgrupp I. Hur ska man kunna upprätthålla sitt anseende bland underlydande och grannar? Är det verkligen meningen att en man i min ställning ska befatta sig med saker som t.ex. disk? Min tid är alltför dyrbar för sådana enkla sysselsättningar."
och
"En hemmafru som får sova till klockan tio på förmiddagarna och sedan eventuellt städa lite och laga mat till sin man som bara är ledig på söndagarna, borde skämmas över att ställa upp på Karusellens jippo, tyckte signaturen "En karl för sin hatt" "i Expressen tre dagar före fridagen.
Källa: Stupido, läs mer om Frufridagen där!

Jag vet inte. Det känns som att lite hänt sedan dess, men vi kvinnor gör fortfarande det mesta arbetet hemmavid trots att båda jobbar lika mycket... Kanske ska vi haka på Hyland och ha en frufri-dag idag? Min man lagade lunch åt mig idag iallafall...

1 kommentar:

Eva sa...

Den tycker jag lätt vi ska införa igen!!:)