2010-09-17

Morgan Alling

Förra veckan träffade jag Morgan Alling. Jag lyssnade på hans sommarprat i somras och grät. Nu har han kommit ut med boken Kriget är slut. Jag läser just nu den boken och varje sida är en plåga att ta sig genom. Mest för jag vet att detta verkligen har hänt. Och att det händer fortfarande för andra barn. Jag vill att det ska går bra för Morgan och hans lillebror, att någon ska komma och hjälpa dem. Men hela tiden finns det en underton i boken som säger att de är helt själva. Det liv som Morgan och hans bror har som barn ska inget barn behöva ha. Från att ha en mamma som är alkoholiserad och ett liv fullt med fyllegubbar och tanter och allmän kaos till ett annat slags kaos hos fosterfamiljer. Det gör ont att läsa Morgan Allings bok. Ont i hjärtat. Den är på gränsen till för jobbig. Jag vet inte om det beror på att jag själv har små barn i ungefär samma ålder som är killar. Men den är otroligt gripande och bra. Så om ni undrar vad ni ska läsa för bok nu, när eran bok har tagit slut. Läs Kriget är slut av Morgan Alling.

3 kommentarer:

Chellio sa...

Den ska jag sätta upp på "att läsa listan". Tack för tippset! Trevlig fredag!

Z sa...

Hej Chellio!
Roligt att du hittat hit! Och läs den, den är jobbig, men mycket läsvärd! Trevlig helg!

Sus sa...

...och jag skänker en tanke till någon jag träffar mån-fre...