2010-08-31

Det var bättre förr

När jag var liten i min lilla by behövde jag aldrig låsa min cykel. Det var så självklart att ingen skulle väl sno den heller. Idag när Inti och jag kom fram till skolan insåg vi att låset till hans cykel var hemma. Naiva jag tänkte att det går bra ändå och parkerade cykeln bland alla andra 100-tals cyklar. När Mannen skulle hämta Inti så var cykeln borta. De spanade omrking lite och hittade den lite längre bort. Fastlåst i en annan cykel. Efter mycket detektivarbete kom det fram att en större kille i typ femman hade cyklat omrking på Inits cykel hela dagen för att sedan erbjudit en annan kille att köpa den. Den kille skulle tänka på saken. Och låste då fast Intis cykel i sin. Så ingen annan skulle köpa den under tiden.... Smart. Tillslut hittades den eventuelle köparen och låste upp låset så Mannen och Inti kunde få med sig cykeln hem. Vilket litet äventyr på tisdags eftermiddagen. Och här i storstan får jag inte vara så naiv. Uppenbarligen. Inti går i en stor skola med över 600 elever. Klart att det finns tjyvar och banditer där.

3 kommentarer:

Bina sa...

Skämdes åtminstone den eftertänksamme köparen när Mannen hittade honom och han fick gå och låsa upp cykeln?

Och, för att se positivt på det hela, det var ju bara en cykel, det finns sannolikt elever på den skolan (precis som på alla andra) som kan göra m-y-c-k-e-t värre saker än så - mot andra barn.

Sus sa...

Och hans föräldrar? Hur fan har de uppfostrat?

Martina sa...

Jag skrev nyligen om skolstölder i lidingö, bland annat pratade jag med rektorn på en skola hade anmält ett liknande fall som det här till polisen (bland många andra). En kille hade cyklat runt på en annans cykel och vägrat lämna tillbaka. Då tänkte jag att det var lite överdrivet. Men de anmälde allt. Och egentligen - varför inte. När man ser det från den här vinkeln blir det uppenbart att det är riktigt dåligt att göra så här och att skolan kanske måste markera.