2010-07-01

Mina barn har sockerhallickar

Det här med att vara mormor och farmor. Det verkar ganska schysst faktiskt. Det är bara att inte hålla på de sockerregler som var så viktiga för ens egna barn när de växte upp så blir man hemskt poppis. Jag tror inte jag fick socker på den sura filen förens jag var typ 7 år. Jag fick aldrig köpesaft, köpesoppa, köpekräm. Allt skulle vara hemlagat för att det skulle vara mindre socker och nyttigare. Jag fick inte dricka läsk förens jag kanske var i tonåren eller så. Godis fick jag inte ens varje lördag förens jag också var hemskt stor. Både min mamma och svärmor har varit vegetarianer och mot allt onyttigt. Men nu. Nu verkar tiden tagit ut sin rätt och suddat ut dessa tankar och minnen. Nu ger de sina barnbarn allt som är onyttigt. När vi är hemma hos barnens mormor (min mamma)får de bullar, saft, glass, godis mm mm. Flera gånger om dagen. Och när barnen var hemma hos farmor för två veckor sedan fick de minsann coca cola(det tog kanske 5 minuter från att de kommit hem hit innan inti gladeligen berättade/skvallrade den stora nyhet då läsk inte hör till de saker de får dricka.). Okej att de får en massa bullar, glass och saft(nej det är inte okej men men)MEN när en stor portion glass, saft och jordgubbar ges för intag en 20 minuter innan barnen ska gå och sova går min mamma över gränsen. Barnen blir ju tokvilda och sockerhöga precis när jag vill att de ska varva ner!!! Vilket leder till att jag blir arg på både barnen och mamma. Och som pricken över i:et, för att liksom översläta det hela säger mamma:
"Men är det socker i glass? Så mycket är det väl inte? Jaha så barn blir också piggare av socker?"
Tror ni jag blev på jättebra onsdagskvällshumör efter det?
Svar nej.

1 kommentar:

Anonym sa...

låter som dom kmmit på livets goda och vill kompensera tidigare förluster med hjälp av dina barn.
Hehehe!

Lycka till!

/ Henna