2010-05-13

Det här med alkohol

Jag lyssnar på radio. P4(jag vet jag börjar bli gammal.). Där pratar de om hur det är att ha föräldrar som missbrukar. Jag har tänkt på det oändligt många gånger. Hur tacksam jag är. Att fått växa upp i ett hem där det varken förekommit alkohol, droger eller tobak. Eller våld. Jag vill att mina barn ska växa upp likadant som jag. Där de ska slippa se sina föräldrar påverkade var och varannan helg. Där de ska slippa se mamma eller pappa bli annorlunda och sluddra. Där de ska slippa se hur sina föräldrar bråkar pga av droger eller alkohol. Jag har tänkt mycket på detta på senaste tiden. För jag har reflekterat över vad våren gör med människor. För med solen kommer inte bara glada människor. Alla ska dricka vin hit och dit och på stan har jag sett fulla människor redan klockan 14-15 på eftermiddagen på fredagarna. Några med sina barn. Och jag tycker det är så tragiskt. För vad gör det med barnen? En osäkerhet där de aldrig vet var de har sina föräldrar. Ett svek gör mycket med en människa. För det är ett svek mot sina barn. Nä. Jag är så tacksam att jag har sluppit det. Tack mamma och pappa för ni grundade min uppväxt så bra så jag kan föra den vidare till mina barn.

Inga kommentarer: