2010-03-25

När våldtäktsmannen blev ett offer och när offret blev en syndare

Ska ni se något avsnitt av Uppdrag Granskning i år ska ni titta på detta avsnitt. Det handlar om en 14-årig tjej som blev våldtagen på skolans toalett av en äldre kille. Killen erkände och blev dömd. Och många i samhället Bjästa tog killens parti mot tjejen. De trakasserade henne via nätet och frös ut henne fysiskt. Efter en skolavslutning så våldtar killen återigen en tjej, erkänner och blir dömd. I programmet får man höra vuxna människor säga rakt ut att det är synd om våldtäktsmannen och att hon ljuger. Fast han erkänt och fast han är dömd. UG igår gjorde mig illamående och förbannad. Bara en modig tjej, Amanda tar offrets parti. Så modig och så stark står hon mot alla andra. Vad är det för fel på oss människor? Varför ger vuxna människor stöd till en dömd brottsling? Och framförallt varför visar de ingen empati för en ung tjej som blivit våldtagen? Vilken förebild är vi för våra barn? Det är helt otroligt att det faktiskt kan vara så att det blir en slags masspsykos och att folk helt tappar omdömet. Jag blir fan mörkrädd. Vad kan jag göra? Vad kan jag göra för att förhindra detta? Vad ska jag säga till mina barn för att de stolta och hörgburna kan stå mot sådant tryck om de blir utsatta för det? Jag blir helt matt. Och uppgiven. För det känns så stort och tungt. Att jobba mot människor som blivit helt hjärtvättade av rykten osanningar och skvaller. Som tillåtit sig det. Oavsett om ni har en timme över eller inte, sätt er ner och kolla reprisen eller på svtplay. För det är värt att bli väckt i sin dagliga lunk och bli påmind om hur mycket ett starkt civilkurage är värt.

6 kommentarer:

Kicki sa...

Bra skrivet!!!!

annannadesign sa...

Har inte sett programmet, men kommer att göra det i helgen. Bra inlägg! Och det du beskriver är ju bland de svåraste uppdragen vi har som föräldrar! Och viktigaste...

annannadesign sa...

Kunde inte låta bli - nu har jag tittat! Fy f-n! Maken kom hem mitt i - och stod bakom mig i en halvtimma, han kunde inte slita sig. Jag är stum...

Sofia sa...

det är så vidrigt att det inte finns ord för det. har precis haft lång diskussion med sambon om det.
civilkurage var ordet.

Bina sa...

Jag är fortfarande för förbannad för att blogga om det, men det kommer. Kanske. Blir bara så trött, för det händer gång på gång på gång att våldtagna kvinnor/tjejer inte blir trodda. Varken av rättsväsende, klasskompisar, kollegor, vänner eller familj. Sån't här gör att jag INTE längtar tillbaka till jobbet - kan bli skapligt skogstokig vissa dagar...

KaosJenny sa...

Bra rutet, sånt här gör en verkligen VANSINNIG... Våldtäkt är liksom aldrig ok... någonsin... försöker pränta in i sönernas huvuden att den som säger nej bestämmer redan nu. Riktigt bra skrivet och skämmes på Bjästa...