2009-12-17

Gubbjävel vs örfilen

Ja vad tycker jag egentligen om den där pensionären som gav en örfil på en 12-åring för han kallade honom gubbjävel? Jag tycker det är rätt att döma honom för ringa misshandel. Man ska aldrig slåss oavsett vad. (dessutom bröt han ju faktiskt mot en lag.) Samtidigt tycker jag att ungen verkligen inte har rätt att kränka honom genom att säga det. Svårt. Men jag tror jag håller mig till den gamla skolan där jag faktiskt tycker unga ska visa respekt för äldre. Eller inte bara äldre. Alla sina medmänniskor. Och vad visar man genom att slå barnet? Att det är okej att slåss? Eller lär man barnet att det faktiskt inte är okej att snacka en massa respektlöst skit? Svårt det där. Jag hade varit galen på Rolle om det var mitt barn han slagit. Samtidigt hade jag varit SÅ besviken på Inti eller Noah om det varit de som kallade honom gubbjävel.  Jag hoppas att jag kan lära mina barn att respektera andra, att inte säga så oavsett vad som hänt innan. Att det alltid är bättre att försöka ha en vass tunga men på ett annat sätt. Vad tycker ni? 

2 kommentarer:

Anonym sa...

ont ska med ont fördrivas!...kan nån tycka...inte jag dock, jag vill bara understryka det.

KaosJenny sa...

Svårt det där... klart att ungen inte ska säga gubbjävel och klart att karln inte ska slåss... Sant att alla ska respektera varandra men det är svårt.. Skulle nog vara vansinnig både om det var min unge eller "gubbe". Hade nog inte blivit veckopeng för nån ;-) Kram