2009-11-01

Vem vinner?

Jag undrar verkligen vem som vinner i eftermiddag. AIK eller IFK. Jag vet åtminstone 3 personer av polare som blir glada om gnaget vinner. Fast vad gör det egentligen? Vad är det med sport som engagerar s mycket och väcker så mycket känslor? Det är ju egentligen inte viktigt. Alls. Det är ju inte på liv och död. Det är ju en lek. Egentligen. Ändå gråter män som aldrig annars gråter. Ändå slåss fansen med varandra fast de egentligen inte kan påverka resultatet i matchen. Sport känns som ett substitut till att kriga. Som om vi människor har ett behov av att fyllas med hat och kärlek. Och då var det någon som kom på sporten. Skit nu i mitt influensasvammlande. Klockan 16.45 cirkagurka vet vi alla. Vem som tog hem pokalen. Go gubbar eller ett gäng 08:or.

1 kommentar:

En helt vanlig man sa...

Ulf Lundell har skrivit en dikt om det

Jag gråter

Jag gråter när jag läser
sportsidorna
Jag blir så rörd
Dom vinner
det är vad dom gör i sportens värld
Dom vinner
Ibland förlorar dom
Då gråter jag inte
Men när dom vinner
då gråter jag
Hejdlöst
mina barn ser undrande på mej
Jag säger att jag tycker det är så underbart
när människor vinner
Då går dom
och jag sitter kvar där
med tårarna rinnande ner i tallriken
Ett helt ishockeylag har vunnit
Kan det vara bättre?
En massa grabbar tillsammans som har vunnit
över en massa grabbar som har förlorat
visserligen
men dom vinner kanske nästa gång och så får nån i
USA gråta och jag menar när bollen
river upp det vita dammet
och matchen är slut
och Wilander har vunnit finalen
jag gråter
det är bara så
jag gråter när folk
vinner