2009-08-22

SVAMPBARNET


Idag var jag och Inti på utflykt med Söderorts svampförening. De har utflykter man kan hänga på varenda lördag i agusti och september. Jag vet jag är nördig och det är pansionärsvarning. Men va fan. Idag åkte de visst nästan till Flen för att plocka svamp. Det stod att det var tillsammans med Strängnäs svampklubb, men jag trodde det kunde vara roligt för landsortsborna att komma till storskogen. Uppenbarligen trodde jag fel. Med en bensinmätare som redan innan vi nådde Södertälje pep på 8 mil kvar i tanken gav vi oss ut i obyggden. 1 mil hade jag kvar när jag fick tillfälle att tanka efter utflykten var slut. Puh. Inti var så duktig och gick med mig och övriga entusiaster i 3 timmar med en 2o minuters paus och letade svamp i svår terräng. Jag är mycket imponerad! Två i gruppen rökte och fick genast onda ögat av Inti som viskade till mig att "det är ju farligt att röka mamma! Varför gör de det???!" En av dem skulle visa mig att en svamp " luktade som ett nyammat barn som kräkts"(!!!!) men allt jag kände var nikotin.... Bläääääääääääää! Utöver det var detta en riktigt lyckad dag. Inti var intresserad av vilka svampar vi hittat. Här kollar han den enda svampbok jag har. Annars gick han runt med kniven och skar av fötterna på svamparna. Mannen och Keiru? Mannens föräldrar har gjort ett uruselt jobb med att visa honom fördelarna med att vara i skogen. (Det och att lära honom att äta grönsaker.) Så han åkte och tränade istället och lämnade in Keiru på barnpassningen. En bra dag för alla i familjen Träd!

Inga kommentarer: