2009-06-03

BARNFÖRBJUDET

Dilemma. Inti får inte se filmer som inte är barntillåtna. Men hur göra när de flesta andra barnen som han leker med(5 och 6 år)verkar få det. Hur gör man när han ska hem till dem och deras föräldrar slår på en rulle fr typ 11 år som dessutom är en Star Wars-film? Han skulle aldrig få se den hemma, men är det så att man får ta reglerna dit man kommer? Eller ska jag säga till? Dessa filmer är ju faktiskt ganska mycket våld i oavsett om de är tecknade eller inte. Hur gör ni?

8 kommentarer:

malex sa...

Tycker att du skall stå på dig när det gäller detta dilemma, det är ett gott föredömme mot oss gamla föräldrar som har slarvat med detta. Maken tycker att det är bra att ni tar föräldraskapet på allvar.

Bina sa...

Utöva lite social kontroll över ungen och se till att han umgås med barn som tillhör familjer med ungefär samma värderingar som ni har ; )

En helt vanlig man sa...

Låt han titta. Kolla mig och Lasse A. Tror du våra föräldrar utövade censur? Nä just det!

n sa...

Jag sa själv till Isak att han skulle berätta för dom att han inte fick titta !!!

Z sa...

EHVM: Tack för rådet. Jag ska ALDRIG låta Inti kolla på barnförbjudna filmer.

Nina sa...

Svårt. Om han är där ofta kanske du kan prata med föräldrarna och be att dem inte visar de filmerna då.

Anette sa...

Det här är klurigt.Jag har känt lika och sagt att nej, nej... men sen som Bina säger så hamnar man ibland hemma hos folk som är toppen som har barn som är lite äldre och så tittar de. Det jag kan säga är väl att Linus som har sett flera HP-filmer älskar dessa men han har sett dem med oss först. Däremot så märker jag ju att han gärna vill se allt som verkar spännande och det är det tvärstopp för. Svårt som bara den är det. Men har man en stark övertygelse så följ den. Jag är skitsträng på "skärmtid" alltså antingen tv/wii/dator tiden ska vara snålt tilltagen. Har man kompisar ska man leka - inte spela.

Anonym sa...

jag tycker det inte är klurigt!
Som förälder med andra barn på besök sätter man inte på barnförbjudna filmer om barnet som är på beök är typ 5år....

Av den enkla anledningen kan man, tycker jag, säga till andra föräldrar att jag inte vill att ni tittar på den och den filmen när mitt barn är hos er !

Man har inte personalfest på hos AA