2008-12-10

Jag är född två gånger

Jag föddes två gånger. En gång på "riktigt" ut från min mammas mage och en gång genom en landning på ett kallt Arlanda för precis 33 år sedan. Vinden ven och marken var täckt av snö. Det var mörkt. Och mitt i allt mörker fick jag träffa min mamma och pappa för första gången. Vid sin sida hade de mina mostrar, min morbror och deras respektive. Tänk att bli älskade och mottagen av så många vid sin födsel! Med mig hade jag en burk med ersättning, en liten blå elefant och en filt. Och naturligtvis min fina älskade syrra Bina. Men hon hade ju ett annat liv, en annan framtid och familj.
Varje gång mina skruttungar har varit 2 månader och 10 dagar gamla har jag titta på dem och gråtit. Hur kan man överge ngt så litet och fint? Jag är SÅ glad att jag fick komma hit till Sverige till just mina föräldrar. Ett annat öde är mig helt främmande. Jag har gått förvirrad på Ambatos gator i Ecuador och känt att det var här jag skulle levt, detta var mitt öde. Samtidigt vetat längst inne i hjärtat att ett annat liv än det jag lever skulle jag aldrig velat haft. En fin mamma och pappa som älskar mig, en man och två barn som jag skulle och gör allt för. Fina vänner, ett bra jobb. Jag har ett bra liv mot vad jag skulle haft där i Ecuador. Så idag säger jag grattis till mig själv på min andra födelsedag. Kanske min riktiga födelsedag egentligen.

8 kommentarer:

Anonym sa...

ohh.....-.vad fint du skriver, mycket av det du skriver känner jag igen.

Men tänk vad lyckligt lottad du är som fått åka tbx till din födelsestad m.m

Det är min längtan, kanske jag blir mer hel då, då jag fått vara tbx.

kram Gita

Anonym sa...

Grattis :-)

Anonym sa...

Grattis för det! Och grattis i efterskott på namnsdagen.

Någon km bort, i Tullinge, firas det förlovningsdag och att det var ett år sen mamman med bebis i magen åkte ambulansflyg från Visby (inte mycket att fira kanske men mycket att fundera över...)

kram
Anna

Frida Gro sa...

Grattis!

Fint skrivet.

Kollega Frida

Nina sa...

Vad fint du skriver. Grattis på din (och syrrans) alldeles egen rikiga födelsedag!

En helt vanlig man sa...

Och tänk vilken tur vi har, dina vänner. Att du kom just till Sverige alltså.

Och att just dina päron fick dig och inte syrran, även om hon också är bustrevlig.

Bina sa...

En helt vanlig man: Hrm, hrm! Bustrevlig eller inte, det där kändes inte som en komplimang till moi ; )

Syrran: Grattis! Ngt år borde vi fira med att, som din man, bevista nobelfesten - snacka om födelsedagskalajs med lite glamour!!

Sus sa...

Tack till era föräldrar som valde er!