2008-10-15

Man kan f-n inte retuschera barn

Såg den här artikeln i Aftonbladet. Det känns ju helt vidrigt att de sitter och retuscherar bilder på små barn!!!! Jag tycker att barn ska få se ut som de gör på sina bilder. Det är ju därför man tar dem??? För att få en minnesbild och tillbakablick på hur det var just då. Är ungen snorig får den väl vara det! Varför ska man hela tiden "snygga" till tillvaron? Varje gång det ska tas dagisbilder på ungarna på dagis så är det vissa föräldrar som klär upp dem som om det vore nobelmiddagen de skulle på. Jag tycker sånt är helt meningslöst då jag tycker att bilden ska vara en visning till hur ungarna verkligen ser ut ex oktober 2008. Och inte brukar de springa omkring i värsta frisyrerna eller längsta sammetsklänningarna på dagis.... Detta som fotografen gjorde är ÄNNU värre. Att ta bort ett märke från en tjejs ansikte som hon har så hon ifrågasätter om det är fult fast hon innan inte ens reflekterat över det. Det är helt vansinnigt!

"Lars-Åke Holst äger Gustavsbergs bildateljé som tog Agnes skolfoto. Det är han som färdigställer bilderna.
Men han minns inte att han retuscherat bort något annat än snor på dagisbarn."

Varför ska vi vuxna tillrättalägga tillochmed våra barn??? Att göra det är lika som att säga att de har fel, ser ut fel eller är fel. Fy fan vad dåligt gjort!

3 kommentarer:

LaZandrita sa...

Men gud vad vidrigt gjort!! Vad finns det att retuschera hos ett oskyldigt litet barn? Man blir less över mycket nuförtiden...

Kvinnan på min bild är en tjej som var med och frontade i en urdålig svenska grupp, kommer inte ihåg namnet på gruppen för att gruppen e för dålig, haha. Numera är hon ihop med en svensk fotbollsspelare som kallas för Chippen! Hon har väl "vikt ut" sig några gånger oxå.
Jag tycker i alla fall att hon är väldigt vacker och hon har en snygg klädstil!
Önskar dig en strålande dag!

Bina sa...

Kunde inte komma till artikeln via din länk, vet inte varför, var bara det jag ville. Eftersom jag själv bett en fotograf retuschera bort matrester på ett av kidsens bilder tänker jag inte uttala mig i frågan ; ) Uppenbarligen tycker jag det är okej att (till en viss gräns vill jag poängtera) retuschera barn - hate me!

Z sa...

I dont hate U!!! Never will... Det var ändå LITE skillnad... Men jag hade inte gjort det.... :-)