2008-09-29

Våffelfilosofi

Mitt i våffelgörandet.
Inti: Mamma, dog Jesus på korset?
Jag: Ja.
Inti: Varför gjorde han det?
Jag: Han gjorde det.
Tystnad
Inti: Vilka var det som satte han på korset?
Jag: Det var sådana människor som inte gillade honom och var elaka.
Tystnad
Inti: Men kunde inte hans kompisar och de som var snälla hjälpa honom?
Jag: Nej, det kunde det inte. de elaka hindrade det.
Inti: De kanske var avundsjuka på honom.
Jag: Hur tänker du då?
Inti: De kanske var avundsjuka på att han kunde gå på vattnet.
Jag: Ja det var de nog.
Inti: Varför kunde han gå på vattnet?
Jag: Han kunde bara det, ungefär som en trollkarl.
Inti: Kunde han göra mer saker?
Jag: Ja, han kunde dela havet så att människor som var jagde och behövde fly kunde gå genom havet.
Inti: Sedan när de var över så kunde han stänga havet igen.
Jag: Hur vet du det? Vem har berättat det?
Inti: Ingen, han måste ju göra det för annars måste ju ju fly och fly och fly hela tiden.

Min smarta lilla våffelfilosof! Vad jag älskar dig ungen min!

Inga kommentarer: